Ensimmäinen 64-tonninen ADR-sähkökuorma-auto tulossa piitimeläiselle yrittäjälle

15.12.2021

Kemikaalitoimittaja Wibax on lanseerannut yhdessä Scanian kanssa maailmanuutuuden. ADR-hyväksytty sähkökuorma-auto pystyy kuljettamaan 64 tonnia, mikä on uusi sähkökuorma-autojen ennätys.

Sähköautot eivät ole yleistymässä vain suurkaupungeissa. Piitimeläinen Wibax kuljettaa bulkkitavaraa maaseudulla ja on pyrkinyt olemaan kestävän kehityksen eturintamassa siitä lähtien, kun se perustettiin vuonna 1986. Yrityksen tavoitteena on olla vastuullinen kemikaalitoimittaja, joka ottaa huomioon sekä ihmiset että ympäristön.
– Olemme tunnistaneet liikenteen liiketoimintamme suurimmaksi ilmastovaikutukseksi, joten meidän on tehtävä sille jotain. Kun autot painavat yhtä paljon kuin meidän automme, sähkökäyttö alkaa olla hankalaa, Wibaxin toimitusjohtaja Jonas Wiklund sanoo.

Wibax on työskennellyt pitkään yhdessä Scanian kanssa ratkaisun löytämiseksi, ja pian käyttöön otettava auto on ensimmäinen useista ajoneuvoista.
– Pelkästään tällä ajoneuvolla pienennämme hiilijalanjälkeämme jopa 1370 hiilidioksiditonnilla, ja tämä tapahtuu ajoneuvolla, jolla on täysi vetokapasiteetti, Jonas Wiklund sanoo.
– Tämä on ensimmäinen sähkökäyttöinen 64-tonninen kuorma-auto, joka on otettu käyttöön asiakkaan liikenteessä. Näytämme askel askeleelta, että sähköiset ratkaisut ovat tulossa hyvin nopeasti ja lähes kaikilla segmenteillä, sanoo Scanian E-mobilityjohtaja Fredrik Allard.

Skellefteå Kraft on laskenut, millaisen latauslaitteiston tämä panostus edellyttää, ja toimittaa latausaseman.
– Viimeisenä sähköistetään pidempiä kuljetuksia suorittavat ajoneuvot toimintasäteestä johtuen. Sähköistäminen tarkoittaa, että meidän on optimoitava kuljetukset eri parametrien perusteella kuin nykyään, Wibax Logisticsin toimitusjohtaja Magnus Sundström sanoo.

– Jotta sähköistämisellä olisi täysi vaikutus, koko sähköjärjestelmää on vahvistettava. Meille tämä on pitkäaikainen strateginen investointi, ja luotamme siihen, että ne, jotka ovat hyviä sähköntoimittajia, varmistavat, että meillä on kestävä ja vahva sähköjärjestelmä. Tällä hetkellä tuntuu luonnolliselta aloittaa Pohjois-Ruotsissa, jossa meillä on jo vakaa verkko, jossa on vastuullisesti tuotettua sähköä, Jonas Wiklund sanoo.
– Uskon myös, että siirtyminen fossiilittomuuteen on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi kysymys työvoiman houkuttelemisessa, Jonas Wiklund kiteyttää.

Lähde: Wibax Oy