Volvon vetykuorma-auto tulisi myyntiin 2020-luvun lopulla – testit alkoivat radalla

27.06.2022

Volvo Trucks on alkanut testata vedyllä toimivia polttokennosähkökuorma-autoja.

– Olemme kehittäneet tätä tekniikkaa jo muutaman vuoden, ja on hienoa nähdä ensimmäiset kuorma-autot onnistuneesti ajamassa testiradalla. Akkusähkön ja polttokennosähkön yhdistelmän avulla asiakkaamme voivat poistaa kokonaan CO2-päästöt kuorma-autoistaan kuljetustehtävistä riippumatta, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja.

Polttokennokäyttöisten sähkökuorma-autojen toimintasäde on verrattavissa useisiin dieselautoihin – jopa 1000 km – ja tankkausaika alle 15 minuuttia. Kokonaispaino voi olla noin 65 tonnia tai jopa enemmän, ja kahdella polttokennolla on kapasiteettia tuottaa 300 kW sähköä.

Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistamista suunnitellaan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolle.

– Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pitkiin matkoihin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voisivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset, Alm sanoo.

Polttokenno tuottaa itse oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry.

Polttokennot toimittaa Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys cellcentric. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.

Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa ja uudella tekniikalla on monia etuja, mutta myös haasteita. Yksi niistä on laajamittainen vihreän vedyn* tarjonta. Toinen on se, että raskaiden ajoneuvojen tankkausinfrastruktuuria ei ole vielä kehitetty.

– Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä vähentäessään hiilidioksidipäästöjä. Emme kuitenkaan malta odottaa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, olemme jo myöhässä. Joten selkeä viestini kaikille kuljetusyrityksille on aloittaa matka tänään akkusähköllä, biokaasulla ja muilla saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Polttokennokuorma-autot ovat tällöin tärkeä lisä pidempiin ja raskaampiin kuljetuksiin muutaman vuoden kuluttua, Roger Alm sanoo.

* Vihreää vetyä tuotetaan käyttämällä uusiutuvia energialähteitä, kuten tuulta, vettä ja aurinkoa.

Lähde: Volvo Trucks