Harvinainen rinnetamppari pelastaa laskettelijan pulasta

06.03.2019

Harvinainen rinnetamppari pelastaa laskettelijan pulasta

Osaratas Kemissä kehitettiin uusi runkorakenne, jonka avulla rinteiden hoitokoneeseen voidaan asentaa nosturi.

Osaratas Kemissä testattiin, että PistenBully pysyy kasassa, kun kuorma nousee. Kuva Osaratas Kemi.

Taivasta vasten heiluu neljä suksenpohjaa. Laskettelukeskuksen hissi on pysähtynyt. Siihen on tullut tekninen vika ja laskettelijat hytisevät ylhäällä tuoleissaan. Pohjoistuuli heiluttaa vaijeria, lunta sataa viistossa ja kaikki toivovat, että ihmiset saataisiin pian pois pinteestä.
Joissakin keskuksissa laskeutumisavuksi on tarjottu köyttä. Joissakin laskettelijoita on yritetty saada alas traktorin ja nosturin kanssa, mutta siinäkin ovat omat hankaluutensa.
– Joka vuosi joku jää jumiin hissiin. Se on aina ollut ongelma laskettelukeskuksissa, Winn Marketing AB:n perustaja Glenn Bergström harmittelee.
Ruotsissa asuvalla Bergströmillä on ollut ongelmaan ratkaisu mielessään parikymmentä vuotta, mutta vasta muutama vuosi sitten hän löysi toteuttajan idealleen. Jos rinteen hoitokoneeseen eli rinnetamppariin asentaisi henkilönostimen, sillä saisi pelastettua jumiin jääneet laskettelijat nopeasti ja turvallisesti kylmän kourista. Nosturia voisi käyttää myös ylös hissiin tulleiden vikojen korjaukseen, kuten laakerien ja rullien vaihtoihin. Tampparin jäljiltä ei rinne menisi huonoon kuntoon.

Kläppen Ski Resortissa toimivassa rinnetampparissa on Palfingerin nosturi, mallia PK18502. Henkilönostimen tilalle nosturiin voi vaihtaa koukun. Kuva Kläppen Ski Resort.

Nosturin asentaminen rinteiden hoitokoneeseen ei kuitenkaan ole aivan helppoa. Koneella pitäisi olla tarpeeksi painoa, mielellään viisi – kuusi tonnia, ja hytin takana vinssi. Se tekee koneen rungosta jämerämmän, mutta ei se siltikään ole niin vahva, että kestäisi nosturia.
Yhden kokeilun jälkeen Bergström päätti kysyä apua Suomen puolelta, Raskassarja-ketjuun kuuluvasta Osaratas Kemi Oy:stä. Siellä, Korjaamontie kahdessa, sijaitsee raskaan kaluston varaosamyymälä ja korjaamo, jossa asennetaan myös nostureita.
Vaikka tallin ovista ajaa sisään yleensä kuorma-auto, on talossa kerran viilattu myös rinnetampparia. Osaratas Kemin entisen omistajan aikoihin siihen asennettiin Palfingerin nosturi, jolla nyt huolletaan Levin mäkiä.
– Rinteiden hoitokoneen runko on aika heppoinen, joten se pitää vahvistaa ennen asennusta. Lisäksi moottori jää nosturin alle. Sen takia rakenteen on oltava kipattavissa, samaan tapaan kuin kuorma-autossa, jotta moottoria pääsee huoltamaan, Osaratas Kemin toimitusjohtaja Matti Porkola kertoo.
Kemiläiset pähkäilivät asiaa ja kehittivät oman runkomallin, jollaista ei muualta löydy.
– Ensimmäinen käypä rinteiden hoitokone, jossa on nosturi, on Pohjoismaiden osalta tehty Kemissä. Aivan mikä tahansa paja ei siihen pysty, Bergström sanoo.

Pelastavaksi rinnetamppariksi sopii käytetty kone. Jos nosturin asentaisi uuteen, rinnettä aktiivisesti hoitavaan koneeseen, nosturi pitäisi irrottaa hoitotyön ajaksi pois. Hommaan tuhraantuu helposti kaksi – kolme tuntia. Uudet rinteiden hoitokoneet puolestaan ovat melko kalliita, joten harva on halukas pyhittämään niitä vain huoltotehtäviin. Nostureihin sopivat vanhat koneet maksavat noin 50 000 – 100 000 euroa.
– Teemme PistenBully-hoitokoneiden maahantuontia Ruotsiin ja Norjaan. Aina kun joku ostaa uuden koneen, meille tulee vanha vaihdossa. Aika harvoin niitä romutetaan. Vanhoja koneita on myyty asiakkaille, jotka ehkä ajavat vähemmän. Suomessa PistenBullyja maahantuo Kessu Oy. Meillä on heidän kanssaan hyvä yhteistyö, vaihdamme käytettyjä koneita heidän kanssaan tarvittaessa.
Rinnetamppareihin asennetut nosturit sen sijaan ovat uusia ja ne katsastetaan vuosittain.
Vaikka nosturin käyttö Pohjoismaiden laskettelukeskuksissa on uutta, Alpeilla vastaavanlaisia koneita on käytetty pidempään. Sekä Bergström että Porkola uskovat, että ne lisääntyvät myös pohjoisessa.

Kläppenin rinteiden hoitokoneessa PistenBully 300:ssa on Mercedes-Benzin moottori 330 hv. Kuva Osaratas Kemi.

Rinteiden hoitokone viettää erittäin pitkiä kesälomia, mutta huoltotöiden lisäksi niille on kehitetty muutakin hyötykäyttöä. Tamppari nimittäin kulkee kosteassa maastossa.
– Niitä on käytetty muun muassa turvesoilla ja rantaniittyjen niittotöissä. Ruotsissa niiden avulla on poljettu metsäteiden pohjia, jotta tukkirekat pystyvät ajamaan paremmin, Bergström kertoo.
Sähkölinjojen hoitoon nosturilla varustettu rinteiden hoitokone sopii Bergströmin mielestä hyvin, samoin tuulivoimaloiden kunnostukseen.