Glory tuplasi rahtikapasiteetin mutta pienensi kuljettajien hytit

28.02.2022

Sen jälkeen kun Viking Linen M/S Amorellan takaluukku on häipynyt kohti horisonttia maaliskuun alussa, aloittaa Turku-Tukhoma-linjalla jätti-Glory. Se on Pohjoisen Itämeren suurin matkustaja-autolautta.
Mutta miltä yksi maailman ilmastoviisaimmaksi mainostettu laiva näyttää rahdinkuljettajan silmin? Rahtijohtaja Harri Tamminen päästi Raskassarja-lehden tutustumaan alukseen ennen virallista ensimmäistä linjalähtöä.
Kattoterassin ja Itämeren ensimmäisen kelluvan kauppahallin sijaan aloitetaan kierros sieltä, mistä ammattikuljettajakin sen aloittaa: M/S Gloryn autokannelta.

Gloryn rahdille varatut kaistat ovat n. 3,1 metriä leveitä.
Amorellaan verrattuna lastauksen pitäisi sujua helpommin, sillä alus ja autokaista on leveämpi.
– Amorella rakennettiin noin vuonna 1987. Sen jälkeen autot ovat suurentuneet ja leventyneet, mutta laivan kaistat eivät muuttuneet, Tamminen hymähtää.

Kuljettajan hytti on pieni, mutta pääsääntöisesti sen saa pitää yksin.

Gloryssa on mahdollista järjestää rahdille 60 prosenttia enemmän tilaa kuin Amorellalla.
– Gloryn ylempi kansi on pienemmille autoille, jolloin pääkannelle jää enemmän tilaa rahdille. Lisäksi sähköpaikkoja on enemmän ammattiliikennettä varten.
Niillä Tamminen tarkoittaa paikkoja mm. lämpötilasäädellyille kuljetuksille. Sähkökuorma-autoille ilmastoviisaasta laivasta ei sen sijaan löydy latauspisteitä.

Rahtijohtaja Harri Tamminen kertoo Turun Satamassa käyttöön otettavan Automooringin nopeuttavan laivan kiinnitystä laituriin.

– Sähkörekkojen lataus laivalla on tulevaisuutta, mutta sen aika ei ole vielä. Kaasukäyttöiset kuorma- ja linja-autot ovat päässeet viimeiset kaksi vuotta laivoihimme, jos niistä on ilmoittanut etukäteen.
Korkeuden puolesta Gloryyn mahtuvat kaikki ne, jotka voivat ajaa maanteillä ilman erikoiskuljetuslupia.

Ammattikuljettajille rakennettiin oma sauna.

Kun kiipeää ylös autokannelta ja sulloutuu hyttiin, tila tuntuu yllättävän ahtaalta. Se johtuu siitä, että ammattikuljettajille suunnitellut hytit ovat pienempiä kuin ne, joissa Amorellassa nukuttiin.
– Amorellassa kuljettajat käyttivät tavallisten matkustajien hyttejä. Vaikka Gloryssa kuljettajien hytit ovat pienempiä, pyrimme siihen, että kukin kuljettaja saa oman hytin. Paitsi siinä tapauksessa, että auton hytissä on kaksi kuljettajaa. Silloin he jakavat myös laivan hytin, Tamminen sanoo.
Gloryn kuljettajahytit sijaitsevat omalla rauhallisella käytävällä. Sen lähistöllä on yksi laivan mukavimmista uutuuksista. Ammattikuljettajille rakennettiin oma sauna ja oleskelutila.

Ammattikuljettajilla on oma olohuone, jonka perältä löytyy pleikkari ja kahviautomaatti.

Tamminen on huomannut, että rahtiliikenne Turun ja Tukholman välillä on kasvanut.
– Syynä taitavat olla muutokset kuluttajien käytöksessä. Internet-kauppa on kasvanut, mikä on lisännyt kumipyöräkuljetuksia. Suomen vienti vetää nyt hyvin.
Laivalla näkee pohjoismaisia kuljettajia hiukan vähemmän kuin ennen, kun taas itäeurooppalaisia on tullut lisää.

Baarien sijaan yhä useampi matkustaja haluaa terveys- ja hyvinvointipalveluja, joita toteutettiinkin Gloryssä.

– Kaikilla on omat vaatimuksensa, joita olemme yrittäneet täyttää. Nykyään ammattikuljettaja pitää huolta itsestään ja haluaa viihtyä laivalla. Kuntosalia on kyselty, mutta kuljettajille ei tehty omaa. He voivat halutessaan käyttää yleisen saunan yhteydessä olevaa pientä salia, jos maksavat sen itse.

Kuntosalia pääsee käyttämään neljä ihmistä yhdellä kertaa. Se maksaa 15 euroa tunnilta.

Kaikista hienoista teknisistä uudistuksista huolimatta Glory lastataan yhä perinteisen paperisen lastaustaulukon ja henkilökunnan kokemuksen pohjalta.
– Olen joskus katsellut, kun poikani pelaa tietokoneella Tetristä. Joku sen tapainen ohjelma meilläkin voisi olla, Tamminen naurahtaa.
Rahtijohtajan mielestä laivan lastauksessa kokemus ja kommunikaatio rahtimyynnin, laivan lastaajien ja asiakkaiden välillä kuitenkin vielä päihittävät tietokoneohjelmat.

Aamiainen nautitaan upeissa maisemissa. Ikkunoiden koko on kasvanut.


Teksti ja kuvat Sari Järvinen