EU vapautti henkilöautot tuhansien eurojen kuluista muttei raskasta liikennettä

29.09.2023

Euroopan neuvoston päätös 25. syyskuuta merkitsee lisää kuluja monelle kuorma-autoilijalle. Poliitikot päättivät vapauttaa uudet henkilö- ja pakettiautot Euro 7:stä, jonka suunniteltiin tulevan voimaan vuonna 2025. Se olisi kiristänyt kyseisten ajoneuvojen pakokaasupäästörajoja ja nostanut uusien autojen hintoja.

Vapautus ei kuitenkaan koske raskasta liikennettä. Euro 7 tiukentaa sen osalta pakokaasujen päästöarvoja. Lisäksi jarru- ja rengaspäästöille tulee rajat.

EU arvioi tämän lisäävän keskimäärin 2 681 euroa uusien raskaiden hyötyajoneuvojen hintoja. Euroopan autovalmistajien liiton ACEAn tilaaman selvityksen mukaan hinnat kuitenkin nousisivat lähes 12 000 euroa per ajoneuvo.

Valmistajat joutuvat investoimaan miljardeja uusiin tutkimuksiin, testauksiin ja työkaluihin.

Kaupunkibussien osalta tavoitteena on siirtyä nollapäästöihin vuoteen 2030 mennessä.

 

Poliitikot perustelivat kantaansa sillä, että henkilö- ja pakettiautoliikenne siirtyy nopeammin käyttämään vaihtoehtoisia polttoaineita: Vuodesta 2035 lähtien saa myydä vain päästöttömiä uusia autoja. Dieselillä kulkevia kuorma-autoja saa valmistaa tämän jälkeenkin.

 

Muut kuin pakokaasupäästöt muodostavat EU-alueella vuoteen 2050 mennessä jopa 90 prosenttia kaikista tieliikenteen hiukkaspäästöistä, koska pakokaasun sisältämien hiukkasten määrä vähenee sähköisiin ajoneuvoihin siirryttäessä.

Renkaiden päästöt ovat ympäristöön vapautuvan mikromuovin suurin yksittäinen lähde.

Tämän vuoksi neuvosto haluaa mitata ja rajoittaa kyseisiä päästöjä. Komissio sai tehtäväkseen laatia vuoden 2024 loppuun mennessä renkaiden kulumista koskevan selvityksen, jossa tarkastellaan mittausmenetelmiä ja viimeisintä kehitystä, jotta voidaan ehdottaa renkaiden kulumiselle rajoja.

Euro 7:n on tarkoitus tulla voimaan raskaan liikenteen osalta 1.7.2027. Neuvoston puheenjohtajamaalle annettiin valtuudet aloittaa neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa heti, kun se on vahvistanut kantansa.

Lähde:

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusehdotus moottoriajoneuvojen ja moottorien sekä moottoriajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, komponenttien ja erillisten teknisten yksiköiden tyyppihyväksynnästä niiden päästöjen ja akun kestävyyden osalta (Euro 7) sekä asetusten (EY) N:o 715/2007 ja (EY) N:o 595/2009 kumoamisesta

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14598-2022-INIT/fi/pdf

Teksti ja kuva Sari Järvinen