Uudessa Iveco Dailyssä on älyä entistä enemmän

03.06.2021

IVECO aukoo uusia uria uudella Daily Air-Pro ‑perheellä, jossa on älykäs ilmajousitus ja älykkäät elektroniset ohjaimet ensimmäisenä alalla. Niiden tarkoituksena on parantaa ajomukavuutta, suojata ajoneuvon kuljettajaa ja kuormaa ja mukautua kulloisenkin tehtävän vaatimuksiin.
AIR-PRO ilmajousitus reagoi lähes välittömästi tiessä oleviin vaurioihin. Se laskee 10 millisekunnin välein kunkin iskunvaimentimen ihanteellisen paineen, jotta järjestelmä reagoi mahdollisimman dynaamisesti ajo-olosuhteisiin. Tärinä on 25 %:a pienempi.
Älykäs AIR-PRO-järjestelmä antaa kuljettajan hallita jousitusta. Kuljettaja voi valita mukavuuden Soft-asetuksella, optimoida käsittelyä ja kallistuksen hallintaa täydellä kuormalla valitsemalla Load-asetuksen tai antaa järjestelmän itse hallita jousitusta mukautuvien parametrien mukaan Auto-asetuksella. AIR-PRO-jousitus mukautuu ajoneuvon kuormaan, mikä vähentää kallistuskulmaa mutkissa 30 %:a, parantaa kuljettajan turvallisuutta ja suojaa kuormaa.
AIR-PRO-jousituksella voi säätää ajoneuvon alustan korkeutta alle 10 sekunnissa. Muistitoiminnon avulla käyttäjä voi syöttää muistiin kohdistuksen usein käyttämiinsä lastauspaikkoihin, minkä ansiosta ajoneuvo on aina valmiina lastausta ja purkua varten.
AIR-PRO-järjestelmää hallitaan kojelaudan erillisellä kiertovalitsimella ja TFT-grafiikalla.

Äänikumppani autossa

Uudessa Dailyssä on IVECO Driver Pal, kuljettajan ääni- ja digitaalikumppani. Se on integroitu Alexa-teknologiaan, joten kuljettaja voi tuoda digitaalisen elämänsä autoon, olla puheen avulla vuorovaikutuksessa ajoneuvonsa ja ajoyhteisön kanssa ja käyttää IVECO:n liitettävyyspalveluita. Kuljettaja voi tarkistaa ajoneuvon kunnon, määrittää ja hallita navigointijärjestelmää, pyytää tarvittaessa apua ja ajotyyliä koskevia vinkkejä polttoainetaloudelliseen ja turvalliseen ajoon.

Toinen erikoisominaisuus on MYCOMMUNITY, jonka avulla kuljettaja voi kommunikoida kuljettajayhteisön kanssa. Kuljettajat voivat neuvoa toisiaan ja pyytää tietoa liikenneruuhkista ja muista häiriöistä ja välttää näin turhia pysähdyksiä ja viivästyksiä. Automaattinen käännöstoiminto auttaa ylittämään kielimuurin.

Uusi manuaalivaihteisto

Uudessa Dailyssa on uusi 6-portainen manuaalivaihteisto. Se auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia (TCO). 2,3-litrainen moottori on yhdistetty samaan kytkimeen kuin 3,0-litrainen moottori, mikä parantaa vakautta vaikeimmissa tehtävissä ja lisää kestävyyttä jopa 18 prosenttia. Uusi vaihteisto ei vaadi öljynvaihtoa, sillä väliä on pidennetty 350 000 kilometriin. Se vähentää huolto- ja korjauskustannuksia jopa 4 %:a.

Memory foam ‑istuimet

Uudessa Dailyn istuimissa selkänojan keskityynyt ja niskatuki ovat memory foamia – alan ensimmäisenä kevyissä hyötyajoneuvoissa. Memory foam muovautuu kehon mukaan ja jakaa painon tasaisesti vähentäen painehuippuja jopa 30 %. Sivuosat ovat 15 mm paksumpaa memory foamia, mikä parantaa sivusuuntaisen liikkeen hallintaa, turvallisuutta ja ajokokemusta. Pidempien ihmisten on mukavampi istua 20 mm pidemmällä ja 15 mm paksummalla etutyynyllä, joka tarjoaa paremman tuen pitkille jaloille. Istuimen puoleinen kotelo ja säätövivut on suunniteltu uudelleen, jotta ajoneuvoon nouseminen ja siitä poistuminen olisi helpompaa. Tämä on ihanteellinen ratkaisu ovelta ovelle ‑kuljetuksiin ja pakettien toimitustehtäviin, jotka vaativat jatkuvaa autosta nousua.

Polttoaineenkulutus väheni

Uusi Dailyssä on tarjolla kaksi moottoria. 2,3-litrainen F1A, jonka teho on 116–156 hv (saatavana kevyiden ja raskaiden tehtävien tyyppihyväksynnällä) ja 3,0-litrainen F1C, jonka teho on 160–207 hv.
F1A säästää polttoainetta jopa 6 %:a WLTP-syklissä edelliseen malliin verrattuna. Vääntö on parantunut 15 %:a uuden manuaalivaihteiston ansiosta. 3,0-litran CNG-moottori tarjoaa tehokasta ja reagoivaa suorituskykyä 136 hevosvoimallaan ja 350 Nm:n vääntömomentilla.

Uusi Daily noudattaa Euro 6-D Final- ja Euro VI-E ‑standardeja ja saavuttaa vaatimustenmukaisuuskertoimen 1 (CF=1) määräyksiä paremmin. Se tarkoittaa, että ajoneuvo alittaa päästörajat aidoissa olosuhteissa ja koko elinkaarensa ajan. Se käyttää kaksinkertaista pakokaasujen jälkikäsittelyn SCR-järjestelmää, joka on uudistettu.

Valmistajan mukaan uusi Daily tulee kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoille vuoden kuluessa.

Lähde: Iveco