Ureapula seisauttanut raskasta liikennettä maailmalla – hinnannousu uhkana Suomessakin

10.12.2021

– Suurin osa kuljetus- ja bussiliikenteestä seisoisi ilman ureaa. Huoltovarmuusmielessä valtiovalta voisikin miettiä turvaavia toimenpiteitä. Polttoaineissa valtio edellyttää pitämään varmuusvarastoa, mutta AdBluessa ei, Ruisma harmittelee.

Osa eteläkorealaisesta raskaasta liikenteestä seisoo, sillä maassa on pulaa urealiuoksesta. Sitä tarvitaan uudemmissa dieselmoottoreissa, jotta pakokaasut saadaan puhdistettua SCR-tekniikalla.
Urealiuoksesta, jonka moni tuntee paremmin AdBluena, on ollut paikoittain pulaa myös Euroopassa.
– Euroopassa suurimmat ongelmat ovat Tšekissä, Slovakiassa ja Unkarissa. Näissä maissa öljy-yhtiöt ovat joutuneet rajoittamaan sen jakelua huoltoasemilla, Yaran tuotepäällikkö Sami Ruisma kertoo.
Slovakiassa autoilijat alkoivat paniikissa ostaa urealiuosta varastoihinsa, kun Euroopan suurin AdBlue-tehdas Duslo ilmoitti vähentävänsä tuotantoaan.
Urealiuoksen hinta nousi. Italiassakin AdBluen hinta tuplaantui. Asiasta uutisoi Trans.INFO 21.10.2021.

Merkittävä syy AdBlue-pulaan on urean hinnannousu.
– Urean raaka-aineen hinta on kolminkertaistunut alkuvuoteen verrattuna. Tämä on hyvin poikkeuksellinen tilanne, sillä perinteisesti urean raaka-ainehinta on ollut vakaa, Ruisma toteaa.
Urean valmistuksessa tarvitaan maakaasua, jonka hinta on muun energian tapaan noussut. Useita ureaa valmistamia tehtaita on maailmalla suljettu kokonaan tai niiden tuotantoa on rajoitettu. Kaikissa maissa yhtiöt eivät usko voivansa siirtää kohonneita tuotantokuluja asiakashintoihinsa.
Kiina on rajoittanut urean vientiä, mikä johti saatavuusongelmiin Etelä-Koreassa. Urean tuonti Aasiasta Eurooppaan on vähentynyt.
– Lisäksi merirahtien kulut ovat nousseet.

Suomalaisesta raskaasta liikenteestä jo noin 90 prosenttia käyttää urealiuosta.
– Suurin osa kuljetus- ja bussiliikenteestä seisoisi ilman ureaa. Huoltovarmuusmielessä valtiovalta voisikin miettiä turvaavia toimenpiteitä. Polttoaineissa valtio edellyttää pitämään varmuusvarastoa, mutta AdBluessa ei, Ruisma harmittelee.
Ajoneuvoilla voi ajaa ilman AdBlueta, mutta silloin niiden pakokaasunpuhdistusjärjestelmään olisi tehtävä laittomia muutoksia. Vaarana olisi myös ajoneuvotekniikan pettäminen.

Suomessa AdBlueta on toistaiseksi riittänyt. Näin toteaa ainakin lietolais-oululaisen varaosaliikkeen Pekant Oy:n myymäläpäällikkö Tapani Heino.
– Kyllä meillä löytyy hyllystä 10 litran kanistereita. Osa asiakkaistamme tilaa AdBlueta suoraan isompia eriä urakkapaikoilleen, Heino kertoo.
Raskassarja-ketjuun kuuluvassa Pekantissa ei ole koettu samanlaista hintojen nousua kuin Italiassa: AdBluen hinta on pysynyt koko syksyn samana.

AdBlueta valmistavan Yaran tuotepäällikkö Ruisma vakuuttaa, että suomalaisia autoilijoita pystytään palvelemaan samalla tavoin kuin tähänkin asti.
– Yara on urealiuoksen valmistuksessa markkinajohtaja maailmalla. Yaran isoimmat ureaa valmistavat tehtaat ovat Hollannissa ja Saksassa. Niiden tuotannon lisäksi voimme täydentää varastoja vapailta markkinoilta.
Tuotepäällikkö kuitenkin myöntää, että hinnannousulle on paineita.
– Hintojen uskotaan nousevan talvikauden aikana Suomessakin. Urean hinta saattaa olla koholla alkukevääseen asti. Näin voi päätellä termiineistä, jotka ennakoivat kaasun hintaa, Ruisma toteaa.

Teksti Sari Järvinen Kuva Arom-dekor