Scanialle 880 miljoonan euron jättisakko – suomalaisten korvausvaatimukset yhä käsittelemättä

08.02.2022

Euroopan Unionin yleinen tuomioistuin määräsi Scania AB:lle, Scania CV AB:lle ja Scania Deutschland GmbH:lle 880 523 000 euron kartellisakon helmikuun 2022 alussa. Samalla se hylkäsi Scanian valituksen, jossa yhtiö kielsi olleensa mukana eurooppalaisten kuorma-autovalmistajien 14 vuotta kestäneessä kartellissa. Euroopan komissio tuomitsi tästä vuonna 2016 Volvon/Renaultin, Daimlerin, Ivecon, Manin ja Dafin. Scaniakin sai tuomion, mutta erikseen, koska se ei myöntänyt osallistuneensa kartelliin eikä halunnut sovitella. Tuomistuin totesi kuitenkin kaikkien kyseisten valmistajien sopineen yhteistuumin nostavansa raskaiden ja keskiraskaiden kuorma-autojensa hintoja laittomasti noin 10 – 20 prosenttia. Lisäksi yritykset olivat siirtäneet ympäristövaatimusten edellyttämän tekniikan kuluja asiakkaidensa maksettavaksi.

Compliance Week -uutissivuston mukaan 880 miljoonan euron sakko on puolet enemmän, mitä Scania odotti. Dafin, Volvon/Renaultin, Ivecon ja Daimlerin yhteenlaskettu sakko oli aikoinaan lajinsa suurin, mutta Euroopan komissio pienensi sitä myöhemmin. Näin ei kuitenkaan käynyt Scanian rangaistukselle. Man puolestaan selvisi koko rytäkästä ilman kuluja, sillä se paljasti kartellin.
Scanialla on mahdollisuus valittaa päätöksestä Euroopan unionin tuomioistuimeen, mitä sen odotetaankin tekevän.

Sen jälkeen kun Euroopan komissio langetti tuomion kartellista vuonna 2016, sadat tuhannet kuorma-autonomistajat ympäri Eurooppaa lähettivät korvausvaatimuksia valmistajille. He halusivat rahojaan takaisin keskimäärin 9 730 euro / ostamansa kuorma-auto.
Suomalaisten autoilijoiden ryhmäkanteita ajavat pääasiassa TransAtlantis ja Hausfeld. Jälkimmäisen ryhmäkanteeseen osallistui noin 700 suomalaista kuorma-autonomistajaa.
Ensimmäiset oikeudenkäynnit alkoivat lokakuussa 2019, mutta päätöksiä ei ole tullut vielä vuoden 2022 alkuun mennessä. Osa isoimmista yrityksistä on päätynyt sovitteluratkaisuun ajoneuvonvalmistajien kanssa.
– Kaikki isot yritykset eivät kuitenkaan ole tehneet sovitteluratkaisua. Me odotamme, että asiakkaamme saavat korvauksen menetyksistään kartellille, Hausfeldin Andrew B. Bullion toteaa.

Kuva Atte Näsänen

Osa isoimmista yrityksistä on päätynyt sovitteluratkaisuun ajoneuvonvalmistajien kanssa.