Ammattiautoilijoita on kosiskeltu mielenilmaukseen – Rahtarit ja SKAL eivät ole tapahtumassa mukana

03.02.2022

Convoy Finland 2022 -mielenilmaukseen on kaivattu mukaan kuorma-autoja, joita käytettäisiin tukkimaan Helsingin keskusta ja etenkin eduskuntatalon ympäristö perjantai-iltana 4.2. Näyttävien rekkojen on tarkoitus ajaa autoletkojen kärjessä.
Mielenilmauksen tavoitteena on poistaa kaikki koronarajoitukset, vähentää polttoaineverotusta puolella ja erottaa Suomen hallitus.
Convoy Finlandin esikuvana on Kanadan mielenilmaus ”Freedom Convoy 2022”. Siihen otti osaa tuhansia kuorma-autoja.

Suomen tapahtuma on herättänyt ristiriitaisia tunteita ammattiautoilijoiden keskuudessa ja sosiaalisessa mediassa on keskusteltu kiivaastikin. Convoy Finland 2022 -ryhmän Facebook-sivut keräsivät vajaassa viikossa yli 50 000 jäsentä.
Ryhmän alustavan ennakkokyselyn mukaan perjantaiseen mielenilmaukseen ilmoitti tulevansa puoli- ja täysperävaunulla tai pelkällä nupilla yhteensä 69 henkilöä. Omalla bussilla sanoi tulevansa 23 ja traktorilla 26. Suurin osa eli 699 ilmoitti tulevansa paikalle henkilöautolla.
Kysely on kuitenkin alustava, ja todellinen osallistujamäärä selviää vasta paikan päällä. Joka tapauksessa poliisi on ennakoinut tapahtuman aiheuttavan merkittävää ja pitkäaikaista liikennehaittaa.

Alan järjestöt SKAL ry ja Rahtarit ry vastasivat, että eivät ole mielenilmauksessa mukana. Jo tätä ennen Rekkaprotesti.fi -ryhmä ilmoitti, ettei tue tapahtumaa tai sen järjestävää tahoa eikä ole siinä muutoinkaan mukana.
– Olen kyllä noteerannut tapahtuman. Suomen tilanne on eri kuin Kanadan, jossa koronarajoitukset estivät rajan yli kulun ja haittasivat rajusti elinkeinon harjoittamista, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Convoy Finlandin tavoitteena on laskea polttoaineen hintaa, mikä on ollut myös SKALin päämääränä.
– Keinomme ovat erilaiset. Olemme vaatineet ammattidieselin käyttöönottoa ja tapaamme jatkuvasti päättäjiä, mutta emme yritä kaataa hallitusta. Luotamme terveysviranomaisten linjauksiin ja toimintaan koronan suhteen, Kujala toteaa.
Kuljetusyritykset saisivat ammattidieselin myötä tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta.

Poliisi huomauttaa, että Helsingin keskustassa on voimassa raskaan liikenteen rajoitusalue.
– Pitkille ajoneuvoille ei ole myönnetty erityislupia, joten tällaisilla ajoneuvoilla ei rajoitusalueelle ole asiaa. Ajoneuvojen pysäköinti keskelle tietä häiritsee kohtuuttomasti liikennettä, eikä tallainen toiminta nauti kokoontumislain suojaa, ylikomisario Jarmo Heinonen toteaa poliisin tiedotteessa.
Rajoitusalue kattaa koko eteläisen Helsingin, Paciuksenkatu – Nordenskiöldinkatu – Teollisuuskatu -linjalle asti lukuun ottamatta Länsisatamaa, Eteläsatamaa ja Katajanokkaa. Rajoitus ei koske linja-autoja. Yli 12 metriä pitkät ajoneuvot tarvitsevat erityisluvan ajaakseen Helsingin kantakaupungin rajoitusalueella.

Teksti Sari Järvinen