Ahola testasi uutta tekniikkaa historiallisessa HCT-kuljetuksessa

13.12.2023

Kun Transportnet uutisoi Ruotsissa HCT-yhdistelmien ajan alkua, kuvassa
komeili Ahola Transportin pitkä yhdistelmä. Itse asiassa se oli jo ollut
liikenteessä ennen kuin 34,5-metriset ajoneuvoyhdistelmät sallittiin
virallisesti tietyillä Ruotsin teillä joulukuun ensimmäisenä päivänä.
— Yritimme jo kaksi vuotta sitten edistää HCT-kuljetuksia Ruotsissa.
Haimme poikkeuslupaa, jotta olisimme voineet testata niitä Suomen ja
Ruotsin välillä ennen kuin laki astuu voimaan, Ahola Transportin
toimitusjohtaja Åke Nyblom kertoo.
Lopulta poikkeuslupa heltisi pariksi päiväksi ennen lakimuutosta, eikä
sekään ilman erityisehtoja. Pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä pitäisi
samalla testata uutta tekniikkaa.
Tämä hoitui VAKin eTrailer-puoliperävaunun avulla.

Tieto kulkee auton ja perävaunun akselin välillä

VAKin eTrailerissa on sähköinen, vetävä apuakseli, joka ottaa talteen
perävaunun jarrutus- ja rullausenergian. Pakettiin kuuluvat akut,
lämmönsäätö- ja ohjausjärjestelmä.
— Muiltakin valmistajilta löytyy sellaisia, mutta tämä konsepti on
ainutlaatuinen. Perävaunun softa keskustelee auton kanssa ja pystyy
hyödyntämään sieltä tulevia viestejä, Nyblom kertoo.
Ahola Transport ei ole juuri aiemmin käyttänyt Suomessa vuodesta 2019
asti sallittuja HCT-yhdistelmiä. Yritys on keskittynyt rajat ylittävään
liikenteeseen, jossa ne eivät ole olleet sallittuja.
Ruotsi-Suomi väliä matkaava HCT-yhdistelmä rakennettiin kahdesta
puoliperävaunusta, jolloin kokonaispituudeksi tuli 32,5 metriä. Täyteen
34,5 metriin ei siis päästy.
– Suomessa HCT-yhdistelmät pystytään räätälöimään paremmin, mutta
Ruotsissa lähdettiin standardisoimaan kuljetuksia, ainakin näin aluksi.

Ahola Transportin yhdistelmällä on pituutta 32,5 metriä. VAKin e-Trailer
on edessä, perään on kytketty Aholoiden tavallisesti käyttämä Bergerin
traileri, jonka etuna on peruspuolikkaaseen verrattuna noin 2 000 kiloa
kevyempi omapaino. Kuva Ahola Transport

Ruotsissa juhlittiin

Kapellskärin satamasta ensimmäisenä Suomen ja Ruotsin rajan ylittänyt
HCT-kuljetus suuntasi kohti Elgigantenin terminaalia Torsvikiin.
Samoihin aikoihin Boråsin kaupungissa juhlittiin pienellä joukolla
HCT-kuljetusten sallimista. Juhlapuheissa kiiteltiin ilmaston ja
polttoaineen säästymistä isompien kuljetusyksikköjen myötä.
— Emme ole kuulleet Ruotsista negatiivista sanottavaa HCT-yhdistelmistä, Nyblom toteaa.
Aholan HCT:n kyytiin mahtuu kappaletavaraa 27 lavametrin edestä.
Pidentyneet perävaunut sopivat hyvin myös Ahola Transportin asiakkaalle
Inquirelle, joka kuljettaa toistuvasti suuria volyymeja kevyttä tavaraa
samoilla reiteillä.
– Aiomme hyödyntää HCT-kuljetuksia niissä asiakkuuksissa, joissa infra
mahdollistaa suuret volyymit ja toistuvat reittikuljetukset.
Jakelutoimintaan pitkä yhdistelmä ei ole paras mahdollinen. Yhdistelmän
pätkiminen vaatii tilaa ja isot piha-alueet ollakseen kannattavaa.
Lisäksi HCT:llä saa Ruotsissa ajaa vain tietyillä, suuremmilla väylillä.
Ahola Transport suunnittelee HCT-kuljetukset yhdessä asiakkaan kanssa.
Jotta niihin ryhdytään, toiminnan on oltava kannattavaa molemmille.


Onnistunut matka

Ensimmäinen Ruotsin matka onnistui HCT-yhdistelmällä hyvin. Jotkut ovat
spekuloineet, että suurten satamakaupunkien ahtaat kadut eivät
houkuttele pitkiä yhdistelmiä, mutta Nyblom ei osaa sanoa, että onko
niillä merkitystä.
— Suurin osa Ruotsin liikenteestä on järkevää ajaa Turun seudun kautta,
jossa valitettavasti vuorot ovat vähentyneet. On kyllä totta, että
Helsingissä liikennejärjestelyt ovat rahdin kannalta haastavammat.
Ruotsin reissun jälkeen HCT-yhdistelmä lähti testeihin.
— VAKin eTrailer ja yhteistyö heidän kanssaan on toiminut hyvin. Nyt on
kiva nähdä, miten HCT vaikuttaa tuloksiin.
Rullauksista ja jarrutuksista talteen saatua energiaa voidaan hyödyntää
liikkeellelähdöissä, kiihdytyksissä ja ylämäissä. Eli mitä painavampi
kuorma ja isompi alamäki, sen enemmän saadaan talteen rullausenergiaa.
Pohjanmaan lakeuksia päästellessä hyöty jää heikoksi.
— Ensimmäisestä eTrailerista on haastavaa saada taloudellista hyötyä,
mutta halusimme oppia uutta tekniikkaa ja laskea, mille reiteille ja
markkinoille se sopii. Kun eTrailerit yleistyvät, komponenttien hinnat
varmasti laskevat. Sekä HCT että E-trailerit ovat joka tapauksessa
vihreän siirtymän elementtejä.
Nyblomin mielestä HCT-yhdistelmät sopisivat hyvin muihinkin maihin.

Teksti Sari Järvinen, kuvat Ahola Transport