Talvirenkaita on sittenkin saatavilla – mutta hinnat ovat pilvissä ja valikoima kapea

26.09.2022

Helmikuussa 2022 Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja media uutisoi ”talvirengaskriisistä”. Paniikki alkoi: huhuttiin, että ensimmäistä kertaa ollaan tilanteessa, jossa renkaita ei välttämättä riitä kaikille. Raskaan liikenteen osalta tämänhetkinen tilanne ei kuitenkaan vaikuta katastrofaaliselta.

– Ei kukaan ensi talvenakaan puupyörillä ajele. Meillä ainakin on varastoissa saman verran tavaraa kuin viime syksynä. Tosin renkaiden hinnat ovat pilvissä ja merkkivalikoima on tavallista kapeampi, sanoo Lapin Kumi Oy:n toimitusjohtaja Ville Ruokanen.

Samoissa mietteissä ovat Lapin Kumista rengastilauksensa tekevän UKK-Expressin toimitusjohtaja Jukka Uimaniemi ja hallituksen puheenjohtaja Martti Kovalainen. Keväällä 2022 maalaillut uhkakuvat talvirengaskriisistä tuntuvat kaukaisilta – jos tuntuvaa hinnannousua ja kaventunutta valikoimaa ei lasketa.

– Meillä tilauksia katsotaan muutenkin vähintään vuoden aikajänteellä eteenpäin. Tilasimme talvirenkaat jo viime keväänä, ja niitä riittää koko talveksi. Mutta hinnat ovat kyllä nousseet paljon, Kovalainen myöntää.

Entä mitä sanoo korjaamopäällikkö, rengashankinnoista vastaava Matti Huttunen?

– Vaikka jotakin tiettyä rengasmerkkiä ja -mallia on ollut vaikeampi saada, mitään probleemaa ei ole. Ehkä isompi talvirengaspula koskee enemmän henkilöliikennettä, hän aprikoi.

Martti Kovalainen (vas.) Jukka Uimaniemi ja Matti Huttunen ovat tyytyväisiä, että tilasivat talvirenkaat jo viime keväänä. Kuva Maria Paldanius.

 

KA-Rengas Oy:n Salon toimipisteen myymäläpäällikkö Henri Uotila sen sijaan toteaa, että tilanne on vähintäänkin epävakaa, eikä näytä ihan hetkeen helpottavan. Kuorma- ja linja-autojen renkaiden hinnat ovat nousseet viime vuodesta uusien renkaiden osalta 15-25 % ja pinnoitettujen renkaiden osalta 10-15 %.

– Vallitseva inflaatio nostaa renkaiden hintaa entisestään. Kun tähän lisätään Ukrainan tilanne ja Venäjän pakotteet, ollaan pitkässä tunnelissa, jonka päässä ei näytä vielä olevan valoa, Uotila toteaa.

KA-Renkaalla on törmätty myös toimitusvaikeuksiin. Renkaiden valmistus ja toimitus sakkaa, kun Venäjällä toimivien, suurten rengasvalmistajien tehtaat ovat pääosin Euroopan markkinoiden ulottumattomissa. Monien rengasvalmistajien on täytynyt priorisoida, mitä renkaita valmistetaan – eivätkä kaikki renkaat sovellu pohjoisiin olosuhteisiin. Myös autoilijoiden tietämyksessä on eroja: osa autoilijoista on tietoinen renkaiden saatavuuksien heikentymisistä ja hintojen rajusta noususta, kun taas osa joutuu yllättymään.

– Toiset ovat valmistautuneet talveen hyvissä ajoin, mutta toiset odottavat lumentuloon asti, ja alkavat siinä vaiheessa ihmetellä ensin renkaiden kalliita hintoja ja heti perään kapeaa valikoimaa, Uotila kertoo.

 

Yksi tämän hetken suurimmista haasteista on raaka-ainepula. Valtaosa eurooppalaisista premium-rengasvalmistajista on tuonut raaka-aineita Venäjältä ja Valko-Venäjältä, mutta nyt Venäjän rengastehtaita on suljettu ja myös raaka-aineiden saatavuus on heikentynyt. Tämä on syy siihen, että rengastuotantoa on jouduttu supistamaan, mikä on paikoin näkynyt niin hinnoissa, valikoimissa kuin toimitusajoissakin.

Uotila arvelee, että ensi talvi tulee olemaan monella tavalla käänteentekevä.

– Rengasliikkeiltä odotetaan nopeaa mukautumista muuttuvaan tilanteeseen. Uskon, että rengasmaailma mukautuu uusiin normeihin talven aikana ja uudet toimintamallit ovat valmiina kesää varten, hän sanoo.

Sekä KA-Renkaalla että UKK-Expressillä talvirengastilaukset tehtiin hyvissä ajoin jo ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja saatavuusongelmiinkin on osattu varautua, joten kriisiä ei ole päässyt syntymään.

Asiakkaille pystytään ensi talvenakin tarjoamaan oikeita renkaita oikeisiin tarkoituksiin.

– Optimistina odotan, että tilanne Ukrainassa rauhoittuu, jälleenrakentaminen voi alkaa ja rengasteollisuus palaa takaisin aikaan ennen koronaa ja sotaa. Toivon myös, että alan toimijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin tänäkin talvena, Uotila summaa.

Teksti Maria Paldanius