DAF laajensi maanrakennussegmenttiin

29.04.2019

DAF laajensi maanrakennussegmenttiin

DAFilta uusi 10 tonnin etuakseli, 8×4-tasakuorma-auto ja uusia alustoja

DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla. Niihin kuuluu muun muassa 8×4-tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli.

DAF tuo vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Uudelle akselille löytyy käyttöä erityisesti maanrakennusalan ajoneuvoista, joiden etuosa on raskaasti kuormitettu. Näin on esimerkiksi silloin, kun nosturi on sijoitettu heti ohjaamon taakse. Uudessa 10 tonnin etuakselissa on parabolinen jousitus kolmella lehtijousella. Etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori. DAF on kehittänyt ja valmistanut omia akseleita vuodesta 1958 lähtien.

Uusi 7,5 tonnin teli yksikköpyörillä

DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa. Staattista kuormakapasiteettia on lisätty 25 prosentilla 26 tonniin. Tällä on merkitystä etenkin silloin, jos kuorma on hetken aikaa takimmaisen akselin varassa kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana.

Uusi 7,5 tonnin teli soveltuu käytettäväksi tasakuorma-autoissa rakennusalan kevyemmissä töissä, kuten vaihtolavakuljetuksissa tai ajotyypeissä, joissa kuorma-auton takaosaan on sijoitettu nosturi. Saksassa tämän tyyppinen teli asennetaan usein kuorma-autoihin, joissa on yleisesti käytössä oleva BDF-vaihtokorijärjestelmä. Uusi teli on saatavana myös CF- ja XF-mallien vetoautoversioihin. Tämä on erityisen hyödyllinen ominaisuus, jos niitä käytetään esimerkiksi puoliperävaunulavettien vetämiseen tai yli 44 tonnin yhdistelmäpainoissa.

Teliveto CF- ja XF-malleihin

DAF tarjoaa valikoiman telivetoja 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin CF- ja XF-kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa tai jotka tarvitset hyvät pito-ominaisuudet.

Yksi esimerkki näistä on SR1132T, 19 tonnin teliveto, jossa on yksi alennusvaihde, lehtijouset sekä levy- tai rumpujarrut. Sitä käytetään kevyissä 8×4-betoniautoissa, ja se on erityisen suosittu Britanniassa ja Irlannissa.

Raskaampiin käyttökohteisiin DAF tarjoaa 21- ja 26-tonniset versiot, joissa on yksi alennusvaihde. Yhdellä alennusvaihteella varustetussa SR1360T-telivedossa on levyjarrut ja ilmajousitus. Sitä voidaan käyttää kolmi- ja neliakselisten vetoautojen ja tasakuorma-autojen kanssa.

DAF:n valikoimaan kuuluu myös 21- ja 26-tonninen napavälityksellä varustettu HR1670T-teliveto, joka voidaan varustaa ilmajousituksella tai lehtijousilla. Mallissa on rumpujarrut. Tämä yhdistelmä sopii raskaan käytön lisäksi myös maasto-olosuhteisiin.

Käytettävissä on vähintään kymmenen vetopyörästön välityssuhdetta (3.46:1–7.21:1 riippuen telistä), millä on tärkeä merkitys polttoainetaloudellisuudelle. Harvavälitteiset vetopyörästön välityssuhteet tuottavat matalampia kierrosnopeuksia optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.

Myös käyttökustannukset ovat mahdollisimman alhaiset, sillä telin akselikoteloiden öljy on vaihdettava vain kolmen vuoden tai 450 000 kilometrin välein.

Alustavalikoimaa laajennettu

Yksikkö- ja paripyörällisten neliakselisten kuorma-autojen valikoimaan on myöhemmin vuoden 2019 aikana tulossa uusi FAW-malli. FAW on neliakselinen CF- tai XF-tasakuorma-auto, jossa on tridem-akseli. Se koostuu joko alennusvaihteisesta SR1360T-telivedosta tai napavälitteisestä HR1670T-telivedosta, joissa on ohjaava taka-akseli.

Uuden 8×4 FAW -alustan tekninen kokonaispaino on 37 tonnia. Ohjaavan taka-akselin ansiosta se on erittäin tarkasti ohjattava. Kääntösäde on vain noin 7,8 metriä, mikä tekee 8×4 FAW-mallista ihanteellisen vaihtoehdon suurien tai raskaiden kuormien kuljettamiseen ahtailla rakennustyömailla. Uusi alusta soveltuu erinomaisesti kippilaitekäyttöön, päällirakenteeseen, jossa on takana nosturi, tai nosturin ja vaihtolavalaitteen yhdistelmään.

Uusi CF 10×4

DAF tuo markkinoille yhdessä toisen alankomaalaisen yrityksen Estepen kanssa erityisesti raskaaseen maanrakennuskäyttöön suunnitellun 10×4 CF:n, jossa on kaksi ohjattua 10 tonnin etuakselia, hydraulisesti ohjattu 10 tonnin kääntyvä ja nouseva akseli sekä napavälitteinen HR1670T-teliveto ilmajousituksella, ns. ’trippeli’.

Tämän erikoismallin nettohyötykuorma on noin 30 tonnia, ja ajoneuvon kokonaispaino on 49 tonnia. Malli on tarkoitettu ensisijaisesti raskaiden kuormien, kuten hiekan, soran ja kivien kuljettamiseen. Rakenne takaa, että runsaasta akselien määrästä huolimatta 350-litraiselle polttoainesäiliölle on riittävästi tilaa.

XF FTM: 8×4-vetoauto, jossa on tridem-akseli

Raskaaseen kuljetuskäyttöön tarkoitettua vetoautoa, joka perustuu XF-mallin uusimpaan sukupolveen, ei ole vielä esitelty kansainväliselle ammattilehdistölle. FTM on 8×4-vetoauto, jossa on paripyörällinen SR1360T- tai HR1670T-teliveto ja ohjaava taka-akseli, jotka muodostavat yhdessä tridem-akselin. Vankkatekoinen XF soveltuu hyvin erikoiskuljetuksiin, joiden yhdistelmäpainot voivat olla jopa 120 tonnia. Yhden etuakselin ja kolmen taka-akselin yhdistelmä tarkoittaa, että akselikuormituksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ilman lakisääteisten rajoitusten ylittämistä.

XF FTM -mallin alustan akseliväli on 4,65 metriä, ja se on rakenteeltaan suhteellisen kompakti. Mallin tekninen kokonaispaino on 41 tonnia. Näistä ominaisuuksista on merkittävää hyötyä ohjattavuuden sekä vetopöydän sijainnin ja erikoisperävaunujen kaulan usein rajallisen ulottuman kannalta.

XF FTM on neliakselinen vetoauto, joka on saatavana useissa kokoonpanoissa. Yksi esimerkki näistä on versio, jossa on 8 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 21 tonnin napavälitteinen HR1670T-teliveto. Se soveltuu ihanteellisesti 34 tonnin kokonaispainolle. Toisessa XF FTM -versiossa on 9 tonnin tai (uusi) 10 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 26 tonnin teliveto napavälityksellä. Kummankin mallin vetopöydän enimmäisnettokuormitus on joko noin 24 tai 31 tonnia.

XF 8×2 -tasakuorma-autossa on kaksi ohjattua etuakselia

FAX on 8×2-tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia (8 tai 9 tonnia) ja ohjaava takateli (7,5 tonnia) vetävän akselin takana. Tämä versio on jo ollut saatavana CF-mallina ja tulee nyt saataville myös XF-mallina.

Kuten vastaavaa CF-mallia, myös XF FAX -mallia voidaan käyttää jopa 37 tonnin kokonaispainoilla. Sen ohjaava takateliakseli takaa parhaan mahdollisen ohjattavuuden, mistä on hyötyä rakennusmateriaalien kuljetuksessa ja esimerkiksi silloin, kun ohjaamon taakse sijoitetaan raskas nosturi.

Lähde: DAF