Ajankohtaisia asioita ja uutisia
raskaan liikenteen
ammattilaisille

27.01.2016 - Bosch pyrkii vähentämään polttoaineenkulutusta

Aktiivinen kaasupoljin varoittaa mutkista

Boschin uuden kaasupolkimen värähtely kertoo kuljettajalle, mikäli hänen kaasujalkansa muuttuu liian raskaaksi taloudellisen ajamisen näkökulmasta.

Neljännes polttoaineenkulutuksesta on kiinni siitä, miten kuljettaja käyttää kaasujalkaansa. Tähän asti optimaaliseen ajotapaan on voinut pyrkiä lähinnä varovasti ajamalla tai käymällä taloudellisen ajotavan kursseja. Nyt Bosch on kehittänyt konkreettisen teknisen apuvälineen taloudelliseen ajamiseen: uuden aktiivisen kaasupolkimen lempeä värähtely kertoo kuljettajalle, mikäli hänen kaasujalkansa muuttuu liian raskaaksi taloudellisen ajamisen näkökulmasta. Kuljettajaa avustavaan järjestelmään yhdistettynä innovatiivinen kaasupoljin voi myös antaa kuljettajalle haptisen varoitussignaalin, jos auto esimerkiksi lähestyy vaarallista mutkaa liian suurella nopeudella.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polkimen antaman aktiivisen palautteen ansiosta kuljettajat voivat vähentää polttoaineen kulutusta peräti seitsemällä prosentilla, ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöt vähenevät vastaavasti. Tähän asti ainoa indikaattori optimaalisesta vaihteen vaihtamishetkestä ovat olleet auton kojelaudassa näkyneet pienet nuolet. Vaihteistoon yhdistettynä aktiivinen kaasupoljin antaa fyysisen viitteen oikeasta hetkestä.
– Poljin kertoo kuljettajalle, kun auton taloudellisuus- ja kiihtyvyyskäyrät leikkaavat", Stefan Seiberth, Boschin Gasoline Systems -divisioonan johtaja kertoo.
Mikäli kuljettaja haluaa siitä huolimatta nopeuttaa vielä hieman ennen vaihteen vaihtamista, pieni ylimääräinen polkimen painallus riittää.

Start-stop-rullaus lisää polttoaineen säästämisen mahdollisuuksia edelleen. Kaasupoljin voidaan asettaa antamaan merkin heti, kun rullaustilaan siirtyminen on järkevää. Bosch arvioi, että jopa 30 prosenttia kaikista matkoista voidaan liikkua eteenpäin moottori pysäytettynä. Hybrideissä järjestelmä antaa ennakkovaroituksen myös juuri ennen kuin ajoneuvo siirtyy sähkövoiman käytöstä polttomoottorin käyttöön, jolloin kuljettajat voivat keventää kaasujalkaansa.
Aktiivinen kaasupoljin voi tehdä autoista myös turvallisempia, sillä komponentti voidaan yhdistää useisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Esimerkiksi törmäyksen varoitusjärjestelmään yhdistettynä järjestelmä voi varoittaa värähtelyllä kuljettajaa kiihdyttämästä enää yhtään enempää. Tuntopalautteen voimakkuus ja tyyli voidaan räätälöidä kunkin autovalmistajan ohjeiden mukaan.
Järjestelmä voi varoittaa väärään suuntaan ajamisesta tai edessä olevasta liikenneruuhkasta
Innovatiivinen Boschin kaasupoljin voidaan liittää myös auton navigointijärjestelmään. Näin kuljettajaa voidaan varoittaa, jos hän esimerkiksi lähestyy tiukkaa mutkaa liian suurella nopeudella. Kaasupoljin voidaan kytkeä myös nopeusrajoitukset tunnistavaan kameraan. Mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen, kaasupoljin varoittaa häntä tärinällä tai vastapaineella. Internet-yhteys avaa vieläkin enemmän mahdollisuuksia. Tärisevän polkimen avulla verkkoon liitetty auto voi antaa varoituksia vaarallisista tilanteista kuten väärään suuntaan ajavista kuljettajista, odottamattomista ruuhkista tai risteävästä liikenteestä.